Friday, September 19, 2014

TAMAN NEGARA LOAGAN BUNUT, SARAWAK

Saya dapati sudah tiba masa untuk saya berpatah balik. Masa semakin suntuk kerana perlu tiba di Kota Kinabalu pada hari Ahad. Sebelum tiba di Miri saya mengambil keputusan untuk masuk ke pedalaman menuju Loagan Bunut lebih kurang 67km dari jalan utama Bintulu-Miri.

Saya terkejut melihat jalan raya di sini sangat cantik, pemanduan saya lebih mudah namun jalan masuk ke Loagan Bunut agak mencabar melalui denai kecil yang berbukit bukau sejauh 7km dari jalan utama.

Loagan Bunut sepatutnya adalah satu tasik ( maaf saya terpaksa curi gambar) tapi malang bagi saya, sekarang merupakan musim kering dan tasik kering sepenuhnya.

Tasik Di Taman Negara Loagan Bunut( saya pinjam ni)


Taman Negara Loagan Bunut merupakan taman negara ke-10 Sarawak yang telah diwartakan pada 1 Julai 1990. Sebelum itu, kawasan taman negara ini yang mempunyai keluasan 10,736 ha. adalah sebahagian daripada Lemiting Forest Reserve. 


Ia terletak 120 km dari Bandaraya Miri. Taman negara ini mempunyai tasik semulajadi yang terbesar di Sarawak dikenali sebagai Loagan Bunut yang berkeluasa 650 ha. Sumber utama saliran air di tasik ini adalah dari Sungai Teru (kawasan tadahan Teru). 

Antara faktor utama yang mendorong kerajaan negeri untuk mewartakan Loagan Bunut sebagai taman negara adalah untuk melindungi ekosistem tasik semulajadi dan hutan paya gambut serta memelihara sumber ikan bagi kepentingan masyarakat setempat.
Tasik dari HQ(kering)

Pintu Masuk HQ

Bangunan HQ

Pekan yang dilalui ke Loagan Bunut

Rumah panjang moden-semua ada ASTRO


1 comment:

  1. loks so good yeah look so sweat looki'n good enough to eat

    ReplyDelete