Wednesday, October 21, 2015

MALIAU BASIN 14-17 OKT 2015 - ROUND TRIP ( AGATHIS-NEPENTHES-GINSENG-AGATHIS) Day 1

Ekspedisi ini telah dirancang seawal bulan Mei oleh En David. Pada awalnya, peserta adalah terdiri daripada kakitangan Hospital Tuaran. Oleh sebab kurang sambutan maka ekspedisi telah digabungkan dengan kakitangan dari Hospital Tawau.

MALIAU BASIN

Senarai peserta : David,Amy,Nancy,Latimah,Arnold,Ricaldo,Ryan,Jamal,Jenipius,Tiffany,Izraedora
Jane,Emelia,Mahfuzah,Azuen,Edlina,Natassha dan Jayalina

Kami bertolak dari Hospital Tuaran lebih kurang jam 8.00 pagi, perjalanan melalui jalan Kimanis agak mencabar kerana laluan mendaki bukit ini memang terkenal dengan kecuramannya.

Puncak Jalan Kimanis

Kami singgah makan tengahari di Pekan Keningau kemudian meneruskan perjalanan ke Maliau Basin menggunakan jalanraya Kalabakan. Kami tiba di main gate sekitar jam 3.00 petang. Kami dibawa oleh 4 kenderaan pacuan empat roda sejauh 27km untuk ke Maliau Basin Studies Center.

Selepas pendaftaran, kami dibawa ke penginapan dan seterusnya menyediakan makan malam.

Pendaftaran

Menyediakan Makan Malam

Hostel

Dapur

Bakas (babi hutan) sudah menjadi penduduk tetap di sini.

wefie..bah

Selepas makan malam, kami diminta untuk berkumpul di auditorium untuk menonton video pengenalan tentang Maliau Basin seterusnya ke gallery untuk taklimat seterusnya.

Taklimat perjalanan

Model 3D Maliau Basin

Kami masuk ke bilik masing-masing seawal 9.30 malam, rehat yang cukup diperlukan untuk perjalanan esok.