Wednesday, October 21, 2015

MALIAU BASIN 14-17 OKT 2015 - ROUND TRIP ( AGATHIS-NEPENTHES-GINSENG-AGATHIS) Day 3

Saya bangun pada jam 5.00pagi, selepas membantu menyediakan sarapan pagi, saya bersama dengan Jane dan Ed memanjat pokok untuk menikmati matahari terbit dari pokok yang saya anggarkan lebih 100 kaki tingginya. Jam 6 pagi Tiffany dan Jaya naik menemani kami di atas.

Sun rise dari atas pokok

Selepas sarapan pagi, kami memulakan perjalanan tepat 7.40 pagi. Perjalanan kali ini agak jauh iaitu 6.5km ke persimpangan ke Ginseng Camp dan Maliau Falls. Dari situ kami gantung beg di tempat yang disediakan seterusnya berjalan sejauh 5km ke Maliau Falls.

Sebelum bertolak

Perjalanan dari Nepenthes ke simpang Maliau Falls agak mudah, sepanjang perjalanan kita akan melihat beberapa spesis nepenthes(periuk kera)

KM 4.5

Km 6.5 - simpang ke Maliau Falls dan Ginseng Camp

Perjalanan sejauh 5km ke Maliau Falls kebanyakannya adalah menuruni bukit, tidak dapat bayangkan azab apabila balik nanti kerana terpaksa menempuh perjalanan ini semula tetapi mendaki bukit pula....huhuhu...

Kami tiba di Maliau Falls pada jam 1.00 petang, wow..penat lelah hilang sekelip mata apabila melihat keindahan air terjun ini. Memang sangat2 berbaloi untuk datang ke sini. Keindahan sebenar hanya boleh dilihat melalui mata tetapi tidak ada kata-kata yang dapat menjelaskannya.

MALIAU FALLS

Lobah Camp KM 2.5

Boleh mandi kah tidak ni..?

Yeah..... :)

Menikmati lunch..wah sioknyaa

Seperti yang saya katakan tadi, perjalanan balik adalah sangat sukar hehe... terpaksa mendaki bukit sejauh hampir 5km untuk balik ke simpang.

Saya tiba di simpang pada jam 4.00 petang. Perjalanan seterusnya ke Ginseng Camp sejauh 700m tetapi oleh sebab terlalu penat jarak ini seperti 1.5km jauhnya.

Kumpulan saya tiba di Ginseng pada tepat jam 5.00 petang. Selepas berehat sebentar seperti biasa saya, Amy dan Tiffany menyediakan makan malam. Terdapat juga air terjun berdekatan dengan kem ini
(Air Terjun Ginseng).

GINSENG CAMP

Penginapan di sini cukup untuk 20 orang dan lebih selesa berbanding Nepenthes. Oleh sebab perjalanan jauh lebih kurang 18km, jam 8.00 malam hampir semua sudah berada di atas katil.....ZZzzZZZzzzZZ